söndag 20 januari 2013

Groblad – läkeblad



Groblad är ju egentligen ganska knäppa. De växer bara på platser där de blir trampade på. Men det innebär att de oftast är lättillgängliga för oss människor. Gro är ett gammalt nordiskt ord som betyder läka. Och grobladet är verkligen ett läkeblad.

Groblad innehåller flera olika aktiva ämnen som tillsammans stoppar blödningar, dödar bakterier, drar ut var ur sår, och bildar ny hud. Den som någon gång har cyklat omkull på en grusväg vet att skrubbsår fulla med grus och jord kan vara ganska svårläkta. Lägger man ett groblad på ett sådant sår drar bladet ut både grus och orenheter ur såret och hjälper eventuella inflammationer att gå ner snabbt.

Stickor och vätskefyllda blåsor går också bra att kurera med groblad. Tejpa fast ett blad och låt det sitta över natten så brukar blåsan vara tom och stickan utkrupen på morgonen.

Mot insektsbett kan man gnugga ett groblad mellan fingrarna så att växtsaften tränger fram. Stryk saften över bettet så slutar det svida nästan genast. Grobladssaft fungerar också bra när man har bränt sig på nässlor. Ett tips är att lära barnen knepet med groblad så att de själva kan pyssla om sina småsår, skråmor och myggbett.



Även om groblad kanske behövs mest på sommaren tycker jag att det känns bra att ha ett lager sparat över vintern. Jag plockar groblad i juni innan de har blivit hårda och träiga, sköljer dem noga och frotterar dem torra med en kökshandduk. Sedan breder jag ut dem på en bricka och styckfryser dem. När bladen är frysta lägger jag dem i en burk med tättslutande lock och ställer på en lättillgänglig plats i frysen. Så när jag slinter med kökskniven eller bränner mig på ugnsluckan är det bara att plocka fram ett fruset groblad och plåstra om.


Så här lägger du om ett sår med groblad
Tvätta bladet noga.
Gnugga det försiktigt mellan fingrarna så att växtsaften tränger fram.
Lägg bladet över såret och täck med ett ognuggat blad.
Fäst med tejp, gasbinda, näsduk, ett grässtrå eller vad du har till hands.
Byt blad när det börjat torka eller om det blir kladdigt av sårvätska under bladet.

2 kommentarer:

  1. Jag har lånat bild och text om groblad och hänvisat till din blogg. Hoppas det var okey :-)

    SvaraRadera
  2. Hej jag fattar inte hur jag kommer till din blogg??

    SvaraRadera